Link building w pozycjonowaniu stron internetowych jest bardzo ważnym elementem . Kiedyś kluczową rolę odgrywała ilość, jednak wraz z upływem czasu, kluczowe znaczenie zaczęła odgrywać jakość. Po wielu zmianach w wyszukiwarce zmieniły się również metody linkowania. W 2013 roku miało miejsce wprowadzenie algorytmu nazwanego Pingwin, który na zawsze wpłynął na sposób funkcjonowania SEO oraz działania umożliwiające poprawę pozycji domeny w wyszukiwarce.

link building

Jak postępować, żeby link building przynosił pożądane rezultaty?

W pierwszej kolejności należy wiedzieć czym jest link. Mowa o odsyłaczu, który znajduje się stronie internetowej bądź elektronicznym dokumencie. Po kliknięciu w link, użytkownik przenoszony jest na inną witrynę, albo ewentualnie do innego dokumentu. Działania związane z link buildingiem zmieniły się w roku 2013, kiedy to stosowanie anchorów zostało zabronione i aktualnie w przypadku zauważenia takich działań wiąże się to z nałożeniem kary. Przez określenie anchor rozumie się wykorzystywanie części tekstu w trakcie tworzenia linku. Przed rokiem 2013 w treści znajdowały się słowa kluczowe mające za zdanie opisać stronę i ułatwić dostęp. W anchorze wykorzystywano popularne frazy kluczowe (również te niezwiązane z rodzajem działalności czy oferowanymi produktami), dlatego wyszukiwarka Google uznała te działania za nieuczciwe. W związku z tym link building ma teraz zupełnie inną formę. 

W dzisiejszych czasach można znaleźć kilka rodzajów linków, co warunkuje również ich skuteczność. Dostępne są linki wewnętrzne, dzięki którym można skierować użytkowników do podstron znajdujących się na tym samym serwisie. Takie działania idą w parze z prowadzeniem bloga bądź dodawaniem unikatowych artykułów na stronie, na przykład w zakładce porady bądź aktualności. W treści znajdują się linki do strony powiązanej z omawianym zagadnieniem (artykuł napisany o letnich butach, może zawierać link prowadzący prosto do sekcji z sandałami). Takie działania ułatwią poszukiwania użytkowników i zwiększą sprzedaż. Do tego są mile widziane przez roboty Google.

Kolejny rodzaj to linki zewnętrzne. Zostają umieszczone na innych portalach, dzięki czemu traktuje się je jak głosy oddawane przez innych użytkowników, gdyż wskazują na konkretną witrynę. Linki naturalne wstawiane są bezinteresownie i mają formę rekomendacji, polecenia. Internauci nie mają większych problemów z dzieleniem się linkami, dzięki czemu link building przeprowadzany jest sprawnie i naturalnie. Z kolei linki nienaturalne to spamowane komentarze, które znajdują się zarówno na stronach internetowych, jak i blogach. 

Link building jest możliwy, dzięki zastosowaniu odpowiednich działań. W pierwszej kolejności na stronie internetowej muszą znaleźć się oryginalne treści. Oprócz tego należy pomyśleć o optymalizacji  pod względem SEO. Kiedy linki znajdują się na stronach, na których występuje wysoki PageRank, witryna uplasuje się bardzo wysoko, co wywoła radość u każdego właściciela strony internetowej. W pozycjonowaniu kluczową rolę odgrywają katalogi, gdyż znajdują się tam nie tylko linki do stron, ale również dane kontaktowe. Jeśli link nie znajduje się w katalogu powiązanym z branżą, istnieje spore ryzyko, że Google nałoży na niego filtr, dlatego na takie działania również trzeba uważać. Bardzo dobrą i skuteczną metoda jest prowadzenie bloga o charakterze poradnikowym, który jest ściśle związany z rodzajem i charakterem prowadzonej działalności. W postach wykorzystuje się link do sklepu. 

W link buildingu duże znaczenie odgrywają fora internetowe, gdzie użytkownicy szukają odpowiedzi na dręczące ich pytania, co daje duże możliwości, kiedy chodzi o linkowanie witryny. Odpowiedzi powinny składać się przede wszystkim z cennych porad, a dopiero na końcu warto wprowadzić adres strony internetowej. Należy też wziąć pod uwagę artykuły sponsorowane i social media.